Sporttámogatás: célba érnek a pénzek

2017. július 26. szerda - 13:30 / Szeicz András
  •    

A vállalatvezetők közül sokan felismerték: az alkalmazottak egészségének megőrzésére költött pénz hosszú távon megtérülő beruházás. De nem csak ezért kap ma nagyobb szerepet a sport az üzleti életben. A médiamegjelenéseket is generáló támogatás PR-értéke magas, segít a márkaépítésben, beépíthető a vállalat társadalmi felelősségvállalásába és nem utolsósorban költséghatékony, akár ha a béren kívüli juttatások bérnél kedvezőbb adójára, akár ha a társasági adót csökkentő látvány-csapatsportok támogatására gondolunk.

Ma már a cégek is érzik a mozgás jótékony hatását alkalmazottaikra. Rájöttek, hogy ha rendszeresen mozognak, nő a teherbíró képességük, ami által termelékenyebbé válnak. Számos más előnye is van a spotnak: nő a motiváció, radikálisan csökkenhet a betegségek miatt kiesett munkanapok száma, ezáltal csökkennek a táppénzre fordított kiadások is. A közös drukkolás pedig jótékony hatással van a csapatszellemre, akárcsak a nemzeti öntudatra. A külföldi vállalatok régóta tudatosan beépítik kultúrájukba a testmozgást, ezáltal növelve a versenyképességüket, továbbá elősegítve a céges közösségteremtést és fokozva a közösségi jólétet.

Számít a nemzetközi háttér

– Az utóbbi években egyértelműen nőtt a mozgást ösztönző vállalatok aránya, de sajnos még mindig kevés valóban elkötelezett cég van. A leggyakoribb, hogy a cégek a családi napjuk programját színesítik sportprogramokkal. Ez kiváló első lépés, de nem változtatja meg a munkavállalók hozzáállását vagy sportolási szokásait – mondja Miasnikov Mónika, az E-Négyzet Wellness szakmai vezetője.
Pedig a dolgozók rendszeres mozgásra való igényének felkeltése és az életmódváltás ösztönzése lenne a legfontosabb a cégek számára is, hiszen ettől válik saját késztetéssé, örömmé a sportprogramokon való részvétel.

Kép: Fotolia

Kép: Fotolia

– A hazai cégek közül a nemzetközi háttérrel rendelkező vállalatok életében jellemzőbb az ilyen jellegű támogatás, ez is elsősorban az anyavállalat nyomására. Szerencsére ma már saját kezdeményezésre is indítanak sikeres programokat, de egyelőre ezek vannak kisebbségben – teszi hozzá a szakember.

Arra is van példa, hogy egy vállalat a csapatépítő programokat alakítja át egészségnapokká. Tapasztalatok szerint a pályakezdők inkább a könnyed csapatépítő programokat kedvelik, de a családos vagy több éve dolgozó dolgozók üdvözlik a tartalmasabb, munkaidőben kivitelezhető sport- és egészségnapokat.

Százmilliárdok a tao-kedvezményben
A jövő évi költségvetési törvény azt tartalmazza, hogy 2018-ban 908 milliárd forint adókedvezményt hagy az állam a lakosságnál, és a cégeknél. A vállalkozásokat érintően ebből a legnagyobb tétel: 210 milliárd forint a társasági adó leírásának lehetősége.

A legnagyobb érték maga az ember

A dolgozók egészsége éppúgy hat a profittermelésre, mint a szervezet működéséhez adott szellemi tőkéjük. De még ha ezt be is látja a vezető, azt kevesen tudják, hogyan tudnák az egészségmegőrzést ösztönözni. – A cég egyik legnagyobb „költsége” maga az ember, akit mind fizikai, mind szellemi oldalról érdemes védeni. Amíg öt-hat éve még nagyon kevés cég áldozott a sportra, egészségre, addig mára ez jelentősen kibővült, és rengetegen rendeznek akár csak egy-egy alkalommal ehhez kapcsolódó programokat. De még csak a valódi elkötelezettség előszobájában vagyunk. Az Egyesült Államokban, Kanadában jóval előttünk járnak e téren, itt már régen felismerték, hogy a munkavállalók egészségére fordított összeg nemcsak hogy megtérül, de még hasznot is hoz – magyarázza Miasnikov Mónika.

Természetesen nem lehet minden alkalmazottra ugyanazt ráerőltetni, és nem is kell egyből megváltani a világot. A személyre szabott mozgásprogram a leghatékonyabb megoldás, de első lépésnek már egy munkahelyi biciklitároló felállítása is nagyszerű lépés lehet!  – A munkahelyi betegségek nagy része mozgásszervi problémákból adódik, így a munka közbeni rövid, akár közös átmozgatások fizikailag és mentálisan is segítenek a felfrissülésben, egyben a szervezeti kultúrát is színesebbé és szerethetőbbé teszik – hívja fel a figyelmet a mozgás fontosságára az E-négyzet szakmai vezetője.

Megéri a kondis melós
Miért érdemes, és főként miért éri meg munkavállalónak, de még inkább munkáltatónak, hogy alkalmazottai fittek legyenek? Amellett, hogy az egészséges munkavállaló boldogabb, produktívabb is: minden befektetett forint ötszörös megtérülést hoz.

A sport lehet CSR is, de a sportszponzoráció nem az

Fontos különválasztani a klasszikus sportszponzorációt és a vállalati társadalmi felelősségvállalási programba beépített sporttámogatást. Nagyon sokan CSR-nak tartják a szponzorációt, de ez téves megközelítés. – Ne gondoljuk azt, hogy a vállalatok, márkák puszta kedvességből támogatnak sportágakat. A támogatáson, szponzoráción keresztül ezek a piaci céljaik elérését szeretnék elősegíteni: kapcsolatot kialakítani, márkaélményt nyújtani a fogyasztóknak – jelen esetben szurkolóknak –, amellyel megkülönböztető előnyre tehetnek szert – mondja Vincze Dávid, az Emerald PR sportmarketing divíziójának vezetője.

A szponzoráció üzleti kapcsolat. Akkor válik a sporttámogatás társadalmi felelősségvállalássá, ha az adott cég profitelvárás nélkül ad juttatást, például azért, hogy az adott sport minél több emberhez eljusson a sportág infrastrukturális lehetőségeinek fejlesztésével, ezáltal a vállalat az emberek egészségesebb életéhez járul hozzá össztársadalmi szinten. Az is CSR-aktivitás, ha az adott vállalat olyan civil szervezetet vagy nonprofit sportmegmozdulást támogat, adott esetben szervez, amely komoly társadalmi cél elérését vagy a társadalmi jólét erősítését tűzi ki maga elé. Erre jó példa a Coca-Cola Testébresztő programja Vincze Dávid szerint.

A sporttámogatásnak, -együttműködésnek PR-értéke is lehet, de csak akkor, ha ezáltal javul az adott márka megítélése, ha az emberek az aktivitás kapcsán kezdenek – pozitívan – beszélni a márkáról. Van ennek egy belső PR-oldala is, hiszen a sport nagyban hozzájárul a munkáltatói márkaépítéshez is. Ma már alapelvárás a vállalatok felé, hogy a fizetésen felül különféle juttatásokat, akár sportolási lehetőségeket biztosítanak a munkavállalóknak. Ez legtöbbször a béren kívüli juttatásokba épül be, de a GE tavaly például úgy döntött, hatalmas fitnesztermet nyit a munkatársainak.

Az alkalmazottak izzasztása csökkenti az adót
A népegészségügyi termékadót (neta) január 1. óta csökkenteni lehet az egészségmegőrző programok költségeivel legfeljebb az adó összegének 10 százalékáig. Az adócsökkentés bármely erőkifejtéssel járó szabadidős tevékenység népszerűsítésére irányuló tevékenység kapcsán alkalmazható.

Az elmúlt nyolc évben felértékelődött a sport a vállalati szférában is

A kormány kiemelt területként kezeli a sportot, és ez hat a vállalatok viselkedésére is: igyekeznek kapcsolódni a kormányzat kiemelt fejlesztési területeihez. A kormányzati szándék katalizálta a sportközpontú kommunikáció erősödését is. Ha adott sportágba érkeznek állami támogatások, és az összeget a sportági szervezetek vagy szövetségek infrastrukturális fejlesztésre fordítják, akkor a nagyobb vállalatok számára is vonzóvá válik a piac a várható sikerek, sportsztárok, a szélesebb és modernebb kommunikációs lehetőségek révén.

– Magyarországon az elmúlt nyolc-tíz évben látható némi felértékelődés, de itthon még gyerekcipőben jár a sportmarketing vagy a sportközpontú kommunikáció. Ugyanakkor azok a multinacionális cégek, amelyek olyan termékeket forgalmaznak vagy szolgáltatásokat nyújtanak, amelyeknek széles a célcsoportja, előszeretettel alkalmazzák a szponzorációt klubszinten is, nem csak egy-egy világesemény – világ- vagy Európa-bajnokság, olimpia – idején. A Telekom együttműködik az FTC-vel és a Veszprém férfi kézilabdacsapattal is, de a hazai vállalatokra jellemzőbb, hogy saját rendezvényt szerveznek, amelyen keresztül megpróbálják átadni márkaértékeiket – magyarázza Vincze Dávid. Utóbbira remek példa a Telekom Vivicittá futása, de idesorolható a pár évvel ezelőtti Vodafone-kampány is, amikor a társaság hozta el hazánkba a Forma–1-es pilótákat, és köröztette őket Budapest belvárosában. Az extrém sportok szempontjából további kiváló példa a Red Bull Röpnap, amely egy extrém sportmegmozduláson keresztül adja át a márkaélményét a fogyasztóknak. És akkor még a Red Bull AirRace-ről nem is beszéltünk!

A vállalatok szeretik támogatni a nagyszámú érdeklődőt vonzó élménysportágakat. Az, hogy melyiket, függ a vállalatvezető vagy a cég kommunikációs igazgatójának preferenciájától – különösen, ha netán korábban aktívan sportolt –, de lehet országspecifikus is. Előfordul, hogy ugyanaz a cég régiónként eltérő stratégiát választ. Míg a Heineken nemzetközi szinten a Bajnokok Ligája egyik főszponzora, addig Nagy-Britanniában az első osztályú rögbibajnokságot is kiemelten támogatja. A Nike és az Adidas a magyar piac mérete miatt itthon például csak a futásra fókuszál, de nemzetközi szinten – egy adott támogatott csapat vagy sportoló kapcsán – ennél aktívabb. A biztosítók is beállnak az egészséges életet népszerűsítő tömegesemények mögé. Erre jó példa a Generali Runner’s World Run tavasszal megszervezett maratoni futóverseny, de az NN biztosító is aktívan támogatja a hasonló megmozdulásokat.

Tíz kedvezmény, amivel csökkenthető a társasági adó
Több olyan fontos adókedvezmény is igénybe vehető a társasági adóban, amelyek segítségével a számított adó akár hetven, illetve nyolcvan százalékát megtakaríthatjuk. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatójának segítségével összegyűjtöttük a legfontosabbakat!

Az adópolitika a sport mellett áll

Az adópolitikán keresztül megvalósuló sporttámogatások nagy népszerűségnek örvendenek. Nem véletlenül.
– Több lehetőség is adott a cégek számára, de a legkedveltebb talán az adófelajánlás intézménye. Praktikusan ez esetben az adózók dönthetik el, hogy a társasági adójuk egy részét sportcélokra fordítsa a költségvetés. Az adófelajánlás egyik legvonzóbb eleme a felajánlásból származó adójóváírás. Az adóelőleg és adóelőleg-kiegészítés terhére történő felajánlás összegének megközelítőleg a 6,5 százaléka is kiteheti az adófolyószámlán megjelenő adójóváírás összegét. Filmalkotás vagy előadó-művészeti szervezet támogatása esetén az adójóváírás összege 7,5 százalék is lehet. A maximális igénybevétel több tényezőhöz és meghatározott adminisztrációhoz kötött, amelyet érdemes adótanácsadóval egyeztetni – magyarázza Gyányi Tamás, a WTS Klient adópartnere.

A lehetőséggel hazai és külföldi tulajdonú cégek is élhetnek. A külföldi tulajdonú, Magyarországon bejegyzett társaságok ugyanúgy igénybe vehetik a felajánlásból származó adóelőnyt, bár az a tapasztalat, hogy e cégek egy része inkább örülne egy olyan rendszernek, ahol nemcsak a látvány-csapatsport, filmalkotás vagy előadó-művészeti szervezet támogatására lenne lehetőség, hanem akár az oktatás vagy az egészségügy területén működőére is.

– A látvány-csapatsport támogatásának a rendszere eddig öt kiemelt területre terjedt ki: labdarúgás, kézilabda, kosárlabda, vízilabda és jégkorong. Ez szűkíti a cégek mozgásterét, még akkor is, ha jövőre – a társasági és az osztalékadóról szóló törvény módosítása értelmében – a röplabda is bekerül a társaságiadó-kedvezményen keresztüli támogatások (tao) rendszerébe – mondja Gyányi Tamás, aki szerint azoknak a cégeknek, amelyeknek az adófizetési kötelezettsége magas, érdemes kihasználniuk a tao-t.

 

Költségkímélés
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor